הספר שהביא את כותבו להתמוטטות נפשית‎

הרומן "סיפור"  – ספרו השלישי של שחר גבאי הוא מעבדה לרעיונות של תודעה, זיכרון, הכרה אנושית וכינונה של זהות. הספר שכתיבתו נמשכה כשמונה שנים הוא מסמך פסיכולוגי ופילוסופי מרתק שיורד לבסיסה של ההוויה האנושית ומפרק אותה לגורמים, עובר במחוזות הטירוף ואבדן הדעת, ובוחן לעומק כיצד ה'אני' מתכונן לפי הסיפורים שאנו מלקטים בדרך. במרכזו דמות גיבור משוטט נטול זיכרון וזהות. בהיעדר אישיות משל עצמו הוא משתרג כמו כספית מותכת אל תוך נפשן של הדמויות שהוא פוגש בדרך או מעלה מתוך שברי זכרונותיו, עד שהוא מאמץ את סיפורן והופך, לפחות לזמן מה, להיות הן.

הרעיון לסיפור עלה אצל המחבר מתוך החוויה הקיומית הפרטית שלו, לאחר ששנים מחייו נמחקו כליל מתודעתו בשל טראומה שחווה. שנתיים בתוך הכתיבה של הספר אביו – מדען מצליח , דוקטור לביוכימיה ופיזיקה – עבר תאונה שבעקבותיה איבד באחת את זיכרונו והפך להיות מעין 'טאבולה ראסה'. שני אלו – האב והבן – הם הבסיס לספר זה.

חלקים מהספר מבוססים על רסיסים של זכרונות ילדותו של המחבר, אירועים שספק אירעו כך ספק עוותו ושונו בידי השכחה והזיכרון המתעתע. פרקי הטיפול של דמות הפסיכולוג (ראו בהמשך) נכתבו בהשראת מפגשיו של המחבר עם המטפלת שלו – פסיכולוגית יונגיאנית ושמאנית פרואנית.

גרפיקה: ינאי סגל

"התעוררתי כאן, במקום הזה". במילים אלה נפתח הרומן סיפור מאת שחר גבאי, יותר משהן אות להזנקה הן ברכת פרדה: מן הוודאות, מנקודת האחיזה האחרונה. מרגע שנהגו, שוב לא תהיה דרך חזרה. על אחד מרציפיה של תחנת רכבת נידחת מקיץ גיבור הספר, נבוך ומבולבל, מתוך שינה משונה, נטולת־חלומות. קרעי סיפורים ושברי תמונות (מחייו שלו? מחייהם של אחרים?), הדהודי קולות רחוקים ורסיסי משפטים שכוחים, רודפים את תודעתו, טורדים את מנוחתה, טווים יריעה בלתי אפשרית המתקפלת על עצמה ללא הרף כבמעשה שטן. נטול־זיכרון, זר אפילו לשמו, נע ונד הגיבור חסר השם במחוזות מטושטשים, ספק ממשיים ספק דמיוניים, הנמזגים זה בזה לבלי הכר, בחיפוש אחר סיפור – סיפורו־שלו, עלילת חיים שסביבה יוכל לטוות את עצמו מחדש. מסעו הסהרורי, העוטה לא פעם צביון קומי ולא פעם נאטם בערפלֵּי סיוט, מיטלטל בדרך החתחתים שבין זיכרון ושכחה, כיסוי וחשיפה, בלא ערובה שבסוף הדרך יזכה לגאולה.

בעלילה נוספת, גיבור שני, פסיכולוג שגם שמו חבוי מעמנו, מקיץ בלילות מחלומות ביעותים שאותם הוא יכול להריח ולשמוע. בצר לו, הוא מנסה לרדת אל חִקרם של הסיוטים שטורפים את שנתו, ובתוך כך אולי לחשוף איזו טראומה ישנה שנשתכחה. שני צירי העלילה נעים במקביל זה לזה, עד לרגע שבו הם מקבלים תפנית, פונים זה לקראת זה ומתחילים להישזר אט־אט יחד, לתוך תבנית סיפורית אחת.

לדברי המחבר: "בקטע אחד של הספר אחד הגיבורים עובר התמוטטות עצבים ועובר להתגורר בבית מרפא. מספרשנים לאחר שכתבתי את זה אותו דבר קרה לי: במהלך הכתיבה עברתי התמוטטות נפשית ועברתי למשך חצי שנה לגור בבית מרפא בצפון הארץ. שנה אחרי זה, כאשר עבדתי על העריכה של הספר עם העורכת הראשונה, לאחר כחצי שנה של עבודת עריכה, היא התפטרה מההוצאה משבר נפשי. היא לא רצתה להמשיך לעבוד. והמפליא והמטריד שלעורך השני קרה דבר דומה: אחרי גם כחצי שנה של עבודת עריכה הוא עבר התמוטטות עצבים, והודיע לי בצער שהוא לא מסוגל לערוך את הספר הזה, משום שהוא "אפל מדי" עבורו בתקופה הזו. אבל כל זה היה לטובה, כי העורך השלישי היה העורך שרציתי לספר הזה מלכתחילה:  'אסיף האפל', שמעתי מישהו פעם קורא לו כך, גלגולו העברי של הרקליטוס האפל, ואם כבר הספר "אפל מדי", צריך למצוא לו עורך אפל דיו."

לדברי העורך, אסיף רחמים: "מעטים הם הספרים שרואים אור במחוזותינו הפורשׂים יריעה כה רחבה של סיפור. מעטים הם הסופרים בקרבנו שלהם היכולת ללהטט במיומנות מרשימה כל כך בין אינספור כתבי מופת – הגותיים וספרותיים – של תרבויות המערב והמזרח. סיפור הוא תוצרה המזהיר של מלאכת אריגה דקדקנית שארכה שמונה שנים. הרומן מציג שורה של שאלות באשר למקומו של הדמיון בזיכרון האנושי, ליחס בין בדיון למציאות ובין חלום לערות, לטבעה החמקמק של הזהות אנושית, לאפשרות להגיע למשמעות ולסיכוי לזכות בגאולה. שאלות אלה ואחרות מתכנסות בסופו של דבר לכדי שאלת־יסוד אחת, המהווה את ה־raison d'être של היצירה כולה: איזו זכות קיום (אם בכלל) יש לו לעצמי שלנו במנותק מכל הסיפורים שמרכיבים אותו?"

"סיפור הוא ספרו השלישי של גבאי – קדמו לו סיפורו של סול (ברנש,  2014), והנובלה "הגלגול", (פרויקט "ירושלים החדשה – בין אוטופיה לדיסטופיה", אצ"ג 2018 ) – והוא ללא ספק ספרו המאתגר והמורכב ביותר, והישגו האומנותי הגדול ביותר. לאלה מבין קוראיו שיאותו להניח לו להוליכם בנתיבים צופני הסוד שהוא טווה, שמור העונג הגדול שלו זוכה אדם בעומדו במחיצתה של ספרות גדולה באמת".

"סיפור",שחר גבאי, 268 עמודים, מחיר ספר מודפס-  94 ₪. מחיר ספר אלקטרוני:29 ₪. להשיג בחנויות הספרים ובאתר ההוצאה, בלינק:https://carmelph.co.il/book/story

Comments are closed.