הדיבוק: גרסת המציאות‎

רוב הציבור מכיר את מחזה "הדיבוק" מאת ש. אנ-סקי ואת שלל האמונות הקשורות בו, אך הספר "שדים" מגולל סיפורם של אירועים אמיתיים המרמזים כי בחברה המודרנית קיימת תופעה המקבילה למה שבתרבויות העבר כינו "דיבוק", "שדים", "רוחות רעות", "ג'ינים", "סיטרא אחרא" ומציע לקורא דרכים להתמודד איתה.

שמחה חבושה, בעלת תואר שני בפסיכולוגיה וידע במחשבים, רחוקה בחינוכה ובהשכלתה מרחק רב מכל הקשור במיסטיקה ובמאגיה, נקלעה למצב שחייבה לגייס משאבים אינטלקטואליים רבים לכתיבת ספר שעוסק בשדים ורוחות רעות –  שיכול להיקרא גם כרומן וגם כספר עיון מעניין עם הדרכה כללית לחיים.

הספר מחולק לשני כרכים עצמאיים. כרך א' שיוצא לאור בימים אלו מכיל את סיפור המסגרת ומתאר את קורותיה של המחברת מאז החליפה מקום מגורים, כשלרוע מזלה גילתה שאחת משכנותיה בבניין בו רכשה דירה, מתנהגת באופן המזכיר הפעלת כוחות של מאגיה שחורה ומתחילה לתקשר איתה באופן אובססיבי. התפתחות העלילה מגוללת כיצד "ילדה טובה ירושלים" לומדת להתמודד עם תופעה שמעולם לפני כן לא פגשה וגם לא שמעה עליה עדויות ממקור ראשון, וכיצד עלול שיחסי השכנות בינה לבין השכנה מלמדים על משהו קמאי וחריג באופן עקרוני מאד מהמנהג הרווח.

אירוע מרכזי בסדר האירועים הוא חלום שחבושה חלמה בשנת 1986 אשר סיפורו מופיע בפרק ההקדמה. באותו חלום נטען כי קיימת מעורבות פעילה של כוחות חוצניים חיוביים ושליליים בחיינו, המחוברים אל מוקדים הנמצאים מחוץ לכדור הארץ. כמו כן נטען שהכוחות השליליים מאורגנים באופן היררכי ומסכסכים בין אנשים ועמים וגורמים למלחמות ולאסונות.

חבושה לא ייחסה בתחילה לחלום חשיבות כלשהיא, אך לאחר שעלתה בליבה המחשבה כי האירועים המתרחשים בסביבתה מאמתים את הנאמר בו, החלום הופך לציר מרכזי שלאורו חבושה בוחנת את המציאות החדשה אליה נקלעה. כשההתאמה בין המציאות לחלום נמצאה גדולה, תהתה שמא החלום שחלמה הוא סוג של תקשור עם ישות חוצנית כלשהיא.

חבושה מאמינה בתקשור, בספר כלולים סיפורים אודות רוחות טובות וחוצנים שמתקשרים איתה ואף מסייעים לה, ויש גם מצבים הומוריסטיים, עם השנים למדה למדר את הרע.

באמצעות המסרים הטלפתיים שהגיעו אליה, חבושה מנסה לעמוד על מבנה חברת הרוחות הרעות, להבין את אופי הנמנים עליה ואת דרכי פעולתם. היא מצאה שהם מאוגדים בצורה טלפתית כמו מחשב גדול, חברתם היררכית שמגיעה עד אדם שנקרא "האיש הרע" שיכול להיות משול גם לשטן ול"סיטרא אחרא". הם משפיעים על אנשים על ידי הידבקות לגופם, לחפציהם ועל ידי ריחוף בסביבתם. הם יונקים מזולתם אנרגיות והשפעתם עליהם גדולה במיוחד כשהם לוכדים את מודעותם.

חבושה לומדת להתמודד, עם השנים הבנתה בתורת ההילינג מסייעת לה לנטרל את הכוחות שהרוחות הרעות מפעילות, וכשלמדה את כל "השטיקים" שלהן, כתבה את הספר במטרה להביא את הנושא לדיון ציבורי.

לדעתה יש לחנך את הציבור להתמודד עם כח שעל אף היותו סמוי הוא חזק מאד, וכך לתרום לבניית חברה בריאה ובעלת חיוניות – הפוטנציאל האישי של אנשים המיומנים בהתמודדות עם תופעת הרוחות הרעות גדל, ותפקודם משתפר מאד.

כרך ב' נמצא בשלבי עריכה מתקדמים והוא מתוכנן לצאת לאור במהלך שנת 2022. הודות למידע שהושג במחקרים במדעי הרפואה, הפיזיקה והפסיכולוגיה, חבושה מציגה מנגנונים פיזיולוגיים שבאמצעותם הרוחות הרעות מצליחות לגזול מאנשים אנרגיות ולבלבל אותם. כמו כן כלולה בו סקירה היסטורית שעניינה תפיסת הרוחות הרעות, השדים והשטן בנצרות, ביהדות, באיסלאם ובמזרח הרחוק.

חבושה סיכמה בצורה יעילה את תפיסות הרוע בדתות ובמסורות השונות וחלק גדול מהם נמצא זהה למה שחוותה–  חבושה מדגישה כי התוודעה למידע המופיע בסקירה ההיסטורית רק כשהייתה בעיצומה של הכתיבה וכי החומר המובא בה לא השפיע על האופן בו היא מתארת את חוויותיה.

לאור ממצאיה, חבושה טוענת שלא ניתן לפטור את טענת קיומן של "רוחות רעות" כאמונה טפלה, ובהשתמשה בידע הפסיכולוגי שרכשה, היא מראה כיצד ניכרת השפעתן על חיי היומיום של אנשים האמונים על המוסר והחינוך המקובלים.

הבשורה הגדולה בספר היא שרוב האנשים טובים ושיש מעטים (כאחוז אחד) שהם ממש רעים, ושכל שעל האנשים הרגילים לעשות הוא לשתף ביניהם פעולה ולהקים ארגון הדומה באופן פעולתו לארגונם של הרוחות הרעים (אך כמובן ששונה ממנו באופיו). הואיל ובשעת פעולתן מספר רוחות רעות תוקפות אדם בודד ומיישמות את הכלל: "הפרד ומשול" – ארגון כזה יעזור לאנשים להיחלץ מהקשיים הפיזיים והנפשיים שהרוחות הרעות מסבות. מדובר בארגון טלפתי-רוחני.

הספר יכול להיקרא גם כמדריך לטיפול במה שנקרא "פריינאמי" כלומר, חבר שמחליש אותך, לכולנו יש או היה מישהו כזה בחייו. מה שחבושה כותבת בפרק "סעדים" בכרך ב', יכול להיות גם מדריך להתמודדות עם אנשים לא מפרגנים, נרקיסיסטים ומרעילים ויכול להעצים את הקורא.

אירועים מהתקופה האחרונה, שהופכים את הנושא לרלוונטי הם הדיווחים על השייח-מגרש-השדים מהחברה הבדואית שבטעות הרג את אחת ממטופלותיו וסיפורו של האב החרדי מקריית-גת שהונחה על ידי קולות ששמע להרוג את בנו בן הארבע עשרה בשל מעשים רעים שכביכול עשה.

"שדים חלק א'", שמחה חבושה, 287 עמודים, 65 ₪ להשיג במייל:

simkha05@netvision.net.il

 

Comments are closed.