טיפים

סדרת טיפים איך לכתוב יחסי ציבור

1. כותרת מושכת

עיתונאים מקבלים עשרות (אם לא מאות) הודעות לעיתונות, הצעות לאייטמים וכיו"ב ביום אחד.

האמת, כמעט ואין דבר שהם עוד לא שמעו עליו.

אז איך לחדש להם בכל זאת בתקופה עמוסה ותובענית כמו שלנו?

-יצירתיות – כתוב כותרת משעשעת, יצירתית ש"דורשת" תשומת לב.

-תזמון – כתוב משהו שקשור לנושא החם בו התקשורת עוסקת

-למידת העקרונות – כתוב משהו שתמיד התקשורת מתעסקת בו (סיפור סינדרלה, שינוי קיצוני, אנדרדוג, סודות מהעבר וכיו"ב)

2. קצר ולעניין

עיתונאים הם אנשים סופר- אינטליגנטיים שלמדו לסנן וקולטים מהר מאד איפה הסיפור העיתונאי. לכן יש לעשות להם את החיים קלים, לכתוב להם בהתחלה את עיקרי הדברים ורק אחר-כך לפרט.

ככל שמקלים על עיתונאי וחוסך ממנו מידע לא רלוונטי, ככה יקל עלייך לקבל כתבה בעיתון או בטלוויזיה.

אם יש לך חומר מרובה, אפשר להוסיף אותו בתור נספח.

רקע כללי – להוסיף רק בפסקה בסוף המסמך.

כל המסמך לא אמור לעלות על עמוד אחד.

3. אובייקטיביות

יכול להיות שאת/ה עילוי, כשרון, קורט קוביין, דוסטוייבסקי או פיקאסו בפוטנציה. נכון שכל החברים והשכנים והלקוחות אוהבים את השירות והעסק שלכם, אבל העיתונאי לא יודע את זה ואיך אומרים "יהללך זר ולא פיך".

אם כותבים על כמה שהעסק שלך נהדר זה מחשיד אוטומטית,

אפשר להוסיף המלצות, חוות דעת של לקוחות, אבל אין מעניין כמו החידוש, הסיפור שמאחורי העסק או (והכי חשוב) התנסות אישית של העיתונאי.

לכן רצוי לכתוב אובייקטיבית ולהיצמד לעובדות ככל שניתן.

4. הראו את ניסיונכם

על מנת להשיג מעמד של מומחה בעיני התקשורת צריך להכיר את התחום לעומקו, את המתחרים ואת התכנים שלהם (יהיה מצחיק אם נכתוב "לראשונה בישראל" שכבר עשרים אנשים שונים עשו את זה).

מלבד טיפוח הקשרים עם העיתונאים והכרה בך כמקור מידע איכותי ואמין עבורם (שזה נושא לסדרת טיפים אחרת) צריך הכתוב להיות מקצועי, לתת סימוכין לעובדות (לא בצורה אקדמאית) ולהראות מבלי להגיד שמומחה בתחומו כתב אותו.

עם הזמן, עיתונאים יתחילו לפנות אלייך.

5. בידול בידול בידול

בהמשך לסעיף הקודם, מה עושים אם כבר עשרים איש הציעו שירות או משהו דומה למה שאני מציע?

לחשוב מה חדש אצלי? (מבחן החדשותיות)

מה אני עושה שונה?

למה שיקנו אצלי?

לחשוב סינרגטית, מה אני עושה שיכול להשתלב בתחומים אחרים (ובמדורים שמסקרים את אותם תחומים).

בידול ויצירתיות יביאו אותך למדיה.

6. ציטוטים

אפשר להכניס מידע "לא אובייקטיבי" על ידי ציטוט של איש מקצוע שניסה את השירות ואין לו אינטרס מיוחד להמליץ דווקא עלייך, כמובן שאם מישהו כותב ומפיץ עבורך את ההודעה אפשר לצטט אותך כבעל העסק ומה אתה אומר, אבל גם שם אסור להפריז במחמאות עצמיות.

בכל מקרה, כאשר אינך יכול להיצמד במאה אחוז לעובדות ואינך יכול להימנע מלהפיץ את המידע, השתמש ב"ציטוטים".

7.מעקב אחרי התקשורת

אין כמו ידע. כדאי לקנות עיתונים, במשך שבוע ולעבור על כל המדורים (כולל של סופשבוע) ולמצוא קשר לכל מדור (יכול להיות ילדים, בעלי חיים, תיירות, המלצות, עולים חדשים, עיתונים בשפות שאתה דובר, קניות וכיו"ב)  בו אפשר בחוכמה להכניס את עצמך או מישהו שקשור אלייך למדור בו יהיה מקום להזכיר גם את השירות, המוצר והיצירה הנפלאה.

8. שמור על כל כללי הניקוד והתחביר והקפד על הגהה

מסמך שנכתב במקצועיות מגיעה לו גם הגהה שלא תגזול את תשומת הלב של הקורא על ידי הטעויות במסמך, שאין בו חידושים לשוניים המקשים על הכתבים והעורכים, ושמקל גם את עבודת המגיעים, יש למסמך כזה סיכוי גדול בהרבה להגיע לעיתון, גם יותר ממסמך מעניין שנכתב כלאחר יד.

על מנת להימנע משגיאות כדאי שיותר מזוג עיניים אחד יעבור על המסמך, תמיד מתגלים טעויות, עדיף לעבור עוד פעם מלתלוש שערות או לשלוח אלף תיקונים אחר-

9. סקרנות

על העיתונאי להיות סקרן ולרצות לקבל עוד מידע, על העורך להבין שיש פה משהו הראוי לכתבה גדולה באחד המגזינים, הראו שיש עוד מה להרחיב ואל תציפו.

לשמור כמה קלפים ושפנים לראיון עצמו אך לזכור גם לספק את "הסחורה המעניינת"

איך יוצרים סקרנות?

אם קראתם פעם ספר מתח טוב או ראיתם סרט בו כל הזמן רציתם לדעת מה יהיה

ההמשך…

אם תתרגמו את היכולת הזאת למסמך שלכם, תוכלו ליצור סקרנות.

10. ללמוד מאחרים

בעידן האינטרנט הרבה מידע הוא שקוף, אפשר להיכנס לאתרים כמו סקופר, לאתר של יפעת ולאתר פ.ר סנטר ולראות אלפי הודעות לעיתונות.

עם הצפייה, הלמידה, הניסיון והכתיבה מגיעות גם התוצאות והשיפור המתמיד.

ככל שתכתוב יותר, תשתפר יותר.

ככל שתשתפר יותר, תשיג יותר סיקור תקשורתי.

לעוד פרטים ולטיפים נוספים:

dp@null.co.il