איך מציינים במוסקבה את חגיגות 70 השנה למדינת ישראל?

ב-22 באפריל יתקיים בבית הכנסת המרכזי "קורל" במוסקבה, הצמוד לכיכר האדומה, קונצרט מיצירותיו של המלחין הישראלי ד"ר ברוך ברלינר בהשתתפות התזמורת הסימפונית של מוסקבה, בניצוחו של אלכסנדר צליוק ובהשתתפות מקהלת הגברים היהודית של העיר.

אחרי קונצרטים מוצלחים מיצירותיו של ד"ר ברוך ברלינר בארצות הברית, פולין, אוקראינה, מולדובה, בולגריה ובישראל, הגיעה ההזמנה המרגשת להופיע עם הסימפונית של מוסקבה בבית הכנסת המרכזי, אותו בית כנסת בו ביקרה גולדה מאיר בביקורה המרגש כנציגה של מדינת ישראל בספטמבר 1948, כמה חודשים לאחר קום המדינה.
בית הכנסת המפואר עבר לאחרונה שיפוצים נרחבים, ונבחר לארח את הקונצרט, לכבוד  חגיגות ה-70 של מדינת ישראל.

בקונצרט תנוגן הפואמה הסימפונית "בראשית" לתזמורת וקריין מאת ברוך ברלינר. הפואמה כוללת שבעה אירועים מרכזיים מתחילת החומש "בראשית":  היום הראשון לבריאת העולם, יצירת אדם וחוה, הגירוש מגן העדן, קין והבל, נח, המבול וברית הקשת.

סיפור קין והבל (הפרק הרביעי בפואמה) מציין מאבק אוניברסאלי, שמלווה את האנושות מאז ועד היום. מבחינה טכנולוגית האנושות מתקדמת בצעדי ענק, והשיגה יעדים מרחיקי לכת. האדם, לעומת זאת, כישות מרכזית בבריאה לא השתנה כלל, רגשותיו, מאבקי הכח הפנימיים ונפתולי הנפש נשארו כפי שהיו, כבחטא פרי עץ הדעת טוב ורע וכבתקופת המבול.

התזמורת הסימפונית של מוסקבה ((MSO נוסדה ב-1989 והינה אחת התזמורות המובילות ברוסיה. התזמורת שיתפה פעולה עם סולנים בינלאומיים וניגנה קונצרטים ברחבי העולם. היא ידועה באלבומים שלה, המוקלטים בסטנדרטים הגבוהים ביותר: אלבום הכולל הקלטות של "השלג של קילימנג'רו" ו"חמש אצבעות" נכנס ב-2001 לרשימת "עשר הקלטות של השנה" במגזין "האקונומיסט". הקלטת הסימפוניות של המלחין האיטלקי, מליפירו, הוכתרה כ"דיסק החודש" על ידי המגזין האמריקני "CD Review" וזכתה בפרס "Diapason d'Or".

 

מקהלת הגברים היהודית של מוסקבה נוסדה ב-1989 בתמיכת מיכאל גורבצ'וב, הקהילה היהודית ברוסיה וארגון הג'וינט. עם הזמן שונה שמה ל"קאפלה החסידית".

זמרי המקהלה הינם מוסיקאים מקצועיים – סטודנטים ומורים בקונסרבטוריון הממלכתי של מוסקבה על שם צ'ייקובסקי ובמוסדות מוסיקליים מובילים אחרים בבירה הרוסית. הרפרטואר המקיף של המקהלה כולל מוסיקה ליטורגית יהודית, שירים ביידיש ובעברית, שירי עם רוסיים וקלאסיקות של מוסיקת עולם.

ד"ר ברוך ברלינר נולד בתל אביב ולמד כינור אצל הוויולן והמלחין הידוע עדן פרטוש. הוא סיים את לימודיו בברלין, לאחר מכן קיבל תואר שני בפיזיקה עיונית, ודוקטור במתמטיקה, מאוניברסיטת ציריך. ברלינר עבד כאקטואר בחברת ביטוח המשנה הגדולה בעולם, "סוויס רי". לאחר ששב ארצה עם משפחתו, השתלב כחוקר בכיר באוניברסיטת תל אביב בפקולטה לניהול.
ברלינר פירסם שני ספרים בביטוח ובמתמטיקה לפיננסים, למעלה משבעים מאמרים מדעיים והיה מרצה אורח ב-20 אוניברסיטאות בעולם. בנוסף, למד כינור אצל הנגן והמלחין המוזיקאי ויזם החינוך למצויינות, מר נחום סלוצקר, מנכ"ל עמותת מפת.

פרק ההלחנה בחייו החל בשנת 1968, במהלך כתיבת עבודת הדוקטור במתמטיקה, שעה ש"התאוורר" מלימודיו. החל משנת 2002הלחין שתי פואמות סימפוניות, "בריאת העולם" לתזמורת וקריין ו"אברהם" לתזמורת קריין ומקהלת גברים, וכן שבע יצירות מוזיקליות קלות לתזמורת.

לצד המוזיקה ברלינר כתב כ-3,500 שירים בעברית, גרמנית ואנגלית. לאחרונה פורסם ספר השירה הראשון שלו בשפה הגרמנית.

Comments are closed.