השתוקקות לאהבה בירושלים ומחוצה לה‎

"המשורר והשירה/נעים במהופך./בזמן שהמשורר צעיר,/השירה מקומטת./בזמן שהמשורר/

הולך וטובע/במעמקי הזמן,/השירה מחפשת/דרכים להיוולד מחדש./מישהו אמר לי/שאני הולך ומשתבח/עם השנים/אך אני אינני./אני הולך ונעשה/לעפר פשוט/ואולי שירתי/מכה שורשים/ונעשית ירושלמית/כמו אבן." (אבי דבש – המשורר והשירה נעים במהופך)

ספר שיריו השני של אבי דבש חושף קול של אבי דבש אמין בפשטותו ובישירותו. השירים מביעים השתוקקות לאהבה בצד פחדים מפני ניכור ואכזבה. נופיה של ירושלים כמו מלווים את הספר ואת השירים. גם אם הטופוגרפיה של ירושלים לא נזכרת בכל שיר, השירים מתכתבים איתה.

ירושלים נוכחות ועומדת כנוכחות רוחנית המנוגדת לתל אביב. בספרו החדש של אבי דבש

בדו-שיח עם התל אביבית הוא כותב: "אֲנִי בְּרוּחוֹת חֹורֶף/וְהִיא בְּרוּחוֹת חוֹף./אֲנִי בְּבָתֵּי אֶבֶן/וְהִיא בְּעוֹלָם הַבַּאוּהָאוּס./הִיא מְדַבֶּרֶת בִּשְׂפַת הַחוֹל/וְאֵינֶנִּי מַצְלִיחַ לְתַרְגֵּם אֶת דְּבָרֶיהָ,/לִשְׂפַת קֹדֶשׁ".

כתיבתו של דבש אינה מותירה את הקורא מנוכּר ואדיש. הכתיבה חווייתית ומרַגשת, לפעמים אף חושנית ומטלטלת את הקורא. הדו-שׂיח שבינוֹ לבֶינה הוא מסע רומנטי המלווה את השירים בקובץ זה. הוא פונה אל האהובה:

"שִׁמְרִי עָלַי מִשֶּׁקֶט מִתְמַשֵּׁךְ./שִׁמְרִי מִפְּנֵי הָאֲפֵלָה/כְּשֶׁהִיא זוֹחֶלֶת בְּגוּפִי,/שִׁמְרִי מֵהֶעָבָר הָרָץ אֵלַי/וּבְיָדוֹ סַכִּין./שִׁמְרִי מִפְּנֵי עָתִיד לוֹבֵשׁ שְׁחֹורִים,/שִׁמְרִי מִפְּנֵי שָׁמַיִם בְּלִי הַצִּפּוֹרִים"

נושאים נוספים בשפה היא השירה עצמה. "החורף נושב בחוטי הבובות/בחלונות הבניינים גבהו הזכוכיות ומשרדי הראווה/אני מאמין רק לשירה ".שירים אחרים מהווים תמונת מראה – פיכחון ושבר, ברגעים של סופי דרך. "ביום שבו הפסקנו לאהוב/קינאתי עד מוות במעוף הציפורים. "'(מתוך השיר ""ביום שבו הפסקנו לאהוב"). וכמו בשיר: "מזרות באת וכעת אל זרות תשובי'"

אבי דבש, משורר, פזמונאי וחוקר מוזיקה, יליד ירושלים, 1969. נשוי ואב לשתי בנות. בשנת 2007 הצטרף לקיבוץ רמת רחל. היה קריין רדיו בקול הדרך, רשת ב', רדיו ירושלים ורדיו קול אדומים, ושידר בין היתר סדרות על זמר עברי. בשנת 2020 יצא לאור ספר שיריו הראשון, "כשלא יהיה על מה לחלום", בהוצאת פיוטית. במהלך שנת 2020, ערך פרויקט ענק וחסר תקדים על הקריירה של אריק איינשטיין, במסגרתו איגד את כל שיריו לפי סדר יציאתם. בעבור פרויקט זה קיבל אות הערכה משר התרבות, חילי טרופר. "חשש לקרה במקומות המועדים" הוא ספר שיריו השני.

"חשש לקרה במקומות המועדים" מאת אבי דבש. "פיוטית הוצאה לאור", 103 עמ',

ציור כריכה: יורם לביב. עיצוב: איה ויג.

מחיר ₪ 64 שקלים להשיג בחנויות הספרים וגם באתר עברית בקישור: https://tinyurl.com/mr2venh6

Comments are closed.