ספר ילדים שכתבה ילדה יוצא לאור כשנה וחצי לאחר שנהרגה בתאונה

"כשפנקייק מדבר צריך להקשיב" הוא ספר ילדים מאת רוני קאפח שיוצא לאור לאחר מותה הטראגי. זהו סיפור מילדה לילדים, המעלה מחשבות על התבוננות, הקשבה ודמיון, על חברוּת וראיית האחר, על גדילה וצמיחה, ועל גמישות והסתגלות לשינויים.

רוני קאפח נולדה ב־2010 והייתה ילדה מחוננת שראתה את העולם בעיניים אחרות, יצירתיות וחכמות. את סיפורה שיוצא עתה לאור סיפרה למשפחתה סביב שולחן ארוחת הערב ובהמשך העלתה אותו על הכתב. בשנת 2021 נהרגה בתאונת דרכים. רוני חלמה להיות סופרת.

הספר אוייר על ידי, כריסטינה קדמון, כלת פרס גוטמן ופרס הדסה לאיור, שלמדה באקדמיה לציור במילנו, איטליה. קדמון השתתפה בתערוכות בארץ ובתערוכות בין־לאומיות לספרות ילדים.

אימהּ של רוני, שירה קאפח, מספרת: ״ערב אחד, ישבתי עם הילדים לארוחת ערב. אני מניחה שאכלנו פנקייק אבל אני לא בטוחה. רוני אמרה לאחים שלה שיתנו לה שתי מילים והיא תספר סיפור שהיא ממציאה. הם אמרו לה ׳פנקייק ומים׳, ורוני התחילה לספר. האזנו לה המומים, צוחקים, נהנים ומרותקים. כשהיא סיימה לספר אמרתי לה: ׳רוני, את חייבת לכתוב את הסיפור הזה, שלא ילך לאיבוד. זה היה מהמם׳. אמרתי ושכחתי מזה כמובן. אחרי התאונה, מיד אחרי השבעה, התחלתי לחפש בחדר של רוני מה נשאר ממה שכתבה. נתקלתי בסיפור על הפנקייק. זכרתי אותו למרות שעברה להערכתי כמעט שנה מאז שסיפרה אותו. גם שאר הילדים שלנו זוכרים את אותה ארוחת ערב והם זכרו את הסיפור״.

על הבחירה להוציא את הספר לאור מספרת האם: ״הוצאה של הספר בשבילי היא ארוע מרגש, והדרך שלי כאמא להמשיך להשקיע ברוני ולהגשים לה חלומות. כל פעם שהורה יקריא לילדו את הספר נוצר עוד מקום קטן בעולם לחוכמה ולהומור המיוחדים של רוני״.

 

את הספר ערכה דלית לב (לשעבר עורכת ספרי הילדים של עם עובד) ואיירה כריסטינה קדמון, הידועה בדמיון ובהבנה העמוקה של הסיפורים אותם היא מאיירת. האיורים שלה הוסיפו עומק וחיות לסיפור של רוני.

 

 

 

״כשפנקייק מדבר צריך להקשיב״ מאת רוני קאפח

 איורים: כריסטינה קדמון

אשמורת הוצאה לאור

מחיר: 72 ש״ח, 24 עמודים

Comments are closed.