כתב יד נדיר מלפני 49 שנה, התגלה לאחרונה, נערך ויצא לאור כספר שנכתב בהשפעת האירועים הקשים של מלחמת יום הכיפורים!

'אם שנותיי ברק חרבי, ותאחז במשפט ידי, אשיב נקם לצרי ולמשנאי אשלם. אשכיר חיצי מדם, וחרבי תאכל בשר. מדם חלל ושבי ,

מראשי פרעות אויב. הרנינו גויים עמו, כי דם עבדיו יקום, ונקם ישיב לצריו  וכיפר אדמתו עמו. "  [דברים ל'ב , מא-מג]

כתב יד נדיר מלפני 49 שנה, התגלה לאחרונה, נערך ויצא לאור כספר שנכתב בהשפעת האירועים הקשים של מלחמת יום הכיפורים!

הספר "גל עד" נכתב בין השנים 1973-1975 בהשפעת המלחמה אשר השפיעו לא רק על החברה בישראל באותה עת, כי אם טלטלו עמוקות את עולם הרגש של אליהו אברג'ל ואת נפשו העדינה והנאצלת והותירו בה חותמם לשנים. בתו, ד"ר איילה חג'ג' בחרה להוציא את הספר עכשיו, הן בסמיכות ליום הכיפורים והן בשל נקודת הזמן המורכבת בה אנו מצויים כעם, האתגרים והאיומים, העדר הנהגה מאחדת והשסעים בחברה!

רישומי מלחמת יום הכיפורים לא נתנו לנפשו של אליהו אברג'ל מנוח והוא העלה מחשבותיו ורחשי ליבו על הכתב בשירה פרוזה והגות. ולאחריה, שקד עליה לילות כימים. ביצירה זו הוא מתאר מזווית ראיה הייחודית לו, את  "המשפט," אשר התחולל בשמיים במהלך יום הכיפורים. באותה תקופה הוא שימש כמחנך מסור. והאיש שהיה כולו תרומה ונתינה ,לא ידע את נפשו מרוב צער, וכך כתב אברג'ל את יצירתו מעוררת ההשראה והבולטת:" גל עד" או לחילופין "יום דין", לאחר החודשים הקשים של המלחמה הכיפורים, ובאמצע מהלך זה, יש תפנית דרמטית כאשר השמיים נקרעים לרווחה ומראות הזוועה של המלחמה הקשה נגלים ומשפיעים על העלילה. המחבר מתאר מאבק המתנהל בשתי העולמות: בעולמות עליונים ובעולמות תחתונים בו בזמן.

לדברי בתו: ד"ר איילה חגג', עורכת הספר: "אבי, כדרכו, גם את היצירה הזאת כתב באופן אותנטי, ישיר,חף מכל מסכה והתייפייפות. תוך שהוא מעלה שאלות נוקבות וסוגיות ערכיות, קושיות, תמיהות, מאבקים ותובנות . אלו מביאות את הקורא לחשיבה והתבוננות מזווית מפתיעה ורלוונטית גם בימנו.  אנו

 

מאמינים שהן קוראים וותיקים והן קוראים צעירים ימצאו ביצירה עניין, ערך ומשמעות רבה, וסיפור זה ייגע עמוק בלבבם." חגג' אף מוסיפה ואומרת: "הספר בא לעורר אותנו, לשים לנו מראה ענקית מול פנינו, ולחבר אותנו ממקום כל-כך טבעי ועוצמתי!"

גל עד הוא יצירה שירית מונומנטלית שנכתבה על ידי המחנך והוגה הדעות אליהו אברג'ל ז"ל.  אליהו אברג'ל, היה איש רוח ומורה דעת ומוסר שהיה אהוד ואהוב על אלפי תלמידיו לאורך שנים. ערכיו ודרכו הטביעו בהם חותם רוחני וקיומי משמעותי מאוד .לאחר מלחמת יום כיפור. בשפה עשירת מבע ורגש שיש בה מצלול ייחודי של תוכן שירי ועומק אמוני, מביא אליהו אברג'ל לידי ביטוי את קוראיו למחוזות ייחודיים הנוגעים בהוויה קיומית ורוחנית גבוה המושפעת משירת ביאליק ואורי צבי גרינברג , אך יוצרת כמאליה קול ייחודי מאוד, לשירה העברית בכללותה.  היצירה היא למעשה פואמה נאצלת ומיוחדת המשלבת את מיטב מכמניה של השפה העברית,( תנ"ך, מדרשים, קבלה, שירת תור הזהב בספרד) ומביאה אותם לחיבור מעניין , חשוב ומשמעותי בשירה העברית בכללותה.

 

אליהו אברג'ל, "גל עד", ארגמן-מיטב  הוצאה לאור.  71 עמודים. מחיר: 75 ש"ח. להשיג בחנויות הספרים הפיזיות  ובחנויות מקוונת וכן  בלינק: https://www.netbook.co.il/Book.aspx?id=13788

 

עריכה: ד" ר איילה חג'ג' .

עיצוב כריכה: סטודיו אולטרא לייט

Comments are closed.