התינוק הזוהר לעומת התינוק הבוער: מחאה סביבתית אמנותית!‎

הדימוי של האמן קית' הרינג, המבטא והמייצג את היופי, הטוהר, השמחה והפשטות שמביאים עמם התינוקות, יהפוך לסמל מחאה בתערוכת אמנות קבוצתית: "צוואר הבקבוק" העוסקת בחוק הבקבוקים העצמאי בפיקדון, מיחזור ואיכות הסביבה.

פתיחת התערוכה ביום חמישי 07.07.22 ח' תמוז תשפ"ב בשעה 19:00 במרכז קהילתי אריק אינשטיין ברחוב דב הוז בתל אביב. התערוכה תימשך כשבוע ובמהלכה יתקיימו פעילויות לילדים מטעם המרכז הקהילתי אריק איינשטיין. האמנים המציגים בתערוכה:

אורלי אלון מרגי, אילן מויאל, דור ויזל, דורון בראונשטיין, יעל בן ישר, מרדכי כהן, נאוה לי-טל, סיון כהן, עוז עזר, עינת שטקלר, רמי קואנקה, תמי אלקון.

אוצר: אילן מויאל. מפיקה ואוצרת משנית: רונה מויאל פלוטק.

בעידן בו ההתחממות הגלובלית בשיאה והשלכות אי-המיחזור מהוות דלק נוסף לקטסטרופה, החליטה מדינת ישראל "להפיל" את האחריות הגדולה של מיחזור הבקבוקים הגדולים על האזרחים, והתוצאה? בקבוקים מושלכים לפחים הרגילים, בקבוקים מושארים בשקיות לצידי הפחים ובקבוקים מזהמים את הרחובות. אמנים ואמניות התכנסו לתערוכת מחאה וקריאה למדינה לחזור ולפקח על מיחזור הבקבוקים, או לכל הפחות להוציא מכרז אשר ישתלם לבעליו לפקח על העניין. במקרה הצורך שיאסרו הנפקת בקבוקים ללא לקיחת אחריות המיחזור על היצרן, בדומה לחברת נספרסו.

במסגרת התערוכה יוצג "התינוק הבוער" של האמן אילן מויאל שיהפוך בסתיו הקרוב גם לאבא!

"התינוק הזוהר" הוא דימוי של תינוק זוחל המורכב מקו אחד ומסביבו 17 קווים המייצגים את קרני השמש הזוהרות, כפי שמציירים בתמימותם הילדים. סה"כ 18 ח"י קווים.

הדימוי הוא פרי מכחולו של האמן קית' הרינג אשר נוצר בשנות ה-80 והפך לסמל קווי המבטא והמייצג את היופי, הטוהר, השמחה והפשטות שמביאים עמם התינוקות בבואם לעולם.

קית' הרינג נפטר בשנת 1990 בגיל 32 לפני 32 שנים.

"התינוק הבוער" (אילן מויאל, מדיה דיגיטלית, 2022) הוא מחווה להרינג. הדימוי מוצג במהופך מהתינוק המקורי, כצב המונח על גבו ללא יכולת לחזור למצבו הקודם, כנגד 32 השנים שחלפו מאז מות האמן ומתוקף תפקידו כסמל שנבחר לייצג את תערוכת המחאה "צוואר הבקבוק".

את 17 הקווים מחליפים בקבוקים היוצרים מעין רחם פלסטיק. קו-המתאר של הדמות דק יותר ולא אחיד בשל ההתחממות והפגיעה באוזון. "התינוק הבוער מסמל את כלל תינוקות הדור של ההווה אשר נולדים לתוך מציאות סוריאליסטית ובה העולם נגוע בפלסטיק אשר בחסות החום הופך לחומר נוזלי ובלתי מתכלה המאיים על האוויר, החי והצומח ועל החיים בכלל בכדור הארץ!

בהמשך לפרסום תערוכת המחאה הקבוצתית מתוך מגמה סביבתית ואקולוגית, הוחלט כי בשל חשיבותה, התערוכה תמשיך את הדרכה כתערוכה נודדת!
בתור התחלה התערוכה תנדוד לעיר הדרומית ביותר – אילת – (עיר ילדותו של אוצר התערוכה אילן מויאל, והעיר בה מתגוררת האמנית עינת שטקלר אשר משתתפת בתערוכה במיצב מפתיע אשר יוצג במקלט חשוך המדמה את מעמקי הים ).
זיהום הים והחופים בעיר אילת – עיר התיירות המרכזית והחשובה של ישראל – בסכנה ממשית!
שנים ארוכות השוניות גוועות ואין מי שיושיע!
"צוואר הבקבוק הנודד" יעשה את דרכו לתצוגה על רפסודות בים.
האמנים והאמניות המשתתפים בתערוכת הפתיחה מוזמנים להמשיך עם המחאה, ובמקביל יתווספו אמנים/יות נוספים. את התערוכה באילת תאצור האמנית עינת שטקלר, ואילו רונה ואילן יוסיפו להיות חלק מהצוות המוביל.
כך מוסרת מפיקת התערוכה, רונה פלוטק.

Comments are closed.