דימיון ומציאות של העולים ממרוקו

בספר הפרוזה הראשון של המשוררת והציירת פרלה אהרוני, היא משלבת חלקים מסיפורה האישי ביחד עם דמויות ספרותיות פרי דימיונה ויוצרת רומן רב-רבדי השופך אור על העלייה הגדולה ממרוקו ועל החיים והחלומות של יוצאי מרוקו בישראל עד היום!

בשנת 1963, בגיל ההתבגרות, עקרה פרלה אהרוני לעולם חדש – ארץ ישראל. בעקבות זאת ניסתה לשכוח את החיים הקשים שהיו שלה בתור ילדה שהתייתמה מאביה בהיותה בת תשעה חודשים בלבד.

בישראל ההתאקלמות לא הייתה קלה כלל, ולמרות זאת עשתה המחברת דרך ארוכה שהובילה אותה להצלחה. בספר זה היא כותבת עלילת חיים דימיונית למחצה. בת דמותה בספר התחתנה עם איש קבע מוצלח, והם הביאו לעולם שלושה ילדים. אבל מחשבה אחת כרסמה בליבה של המספרת כל ימי חייה מאז ילדותה המוקדמת במרוקו – כבר בהיותה בת חמש חלמה שלכשתגדל תאמץ בעצמה ילד או ילדה, לא משנה מהיכן. ואכן, לאחר נישואיה תכננה המספרת תכנית די מניפולטיבית כמעט בחשאי, ובכך העמידה את בן זוגה אל מול עובדה קיימת, עובדה שהיה בלתי אפשרי לשנותה. באישון ליל העירה את בעלה באומרה שתי מילים חותכות: "נוסעים למרוקו".

משם עברו בני הזוג והילדים תלאות רבות כדי להגשים את הפנטזיה של גיבורת הספר, וכך נשזרו שני סיפורים, מציאות ודמיון, לסיפור חוצה יבשות, טרגי ומרגש מתחילתו ועד סופו, עד שהשיגה המחברת את משאלתה.
פרלה אהרוני החלה לכתוב לפני  עשר שנים, לאחר מות בעלה ניסים. היא כתבה מתוך מצוקה נפשית, מתוך כאב וחרדה על שנשארה לבד. היא החלה בכתיבת סיפור שהתבסס על משאלות ליבה, אבל הרגישה שמשהו חסר בו והיא הייתה חייבת להוסיף בו דמיון, השקיעה את רוב ימיה בכתיבה וכך נכתב סיפור השזור משני חוטים: חוט של מציאות וחוט של דמיון.
בנוסף לכתיבה אהרוני מציירת, עוסקת ברפואה משלימה ומשתתפת בחוגי תאטרון.

פרלה אהרוני, "צוענייה" , 219 עמודים, מחיר: 78 ש"ח, כתב הוצאה לאור. גרפיקה: מורן ברק

להשיג בעברית, בלינק: tinyurl.com/perla-tzoania

Comments are closed.