יוצאי תוניסיה כבר לא שקופים!

"ויש ים בנצרת?" שאלה אימא בהיסוס. "בוודאי, מדאם, איזו שאלה," מיהר לענות פקיד הסוכנות המרַצה. לכל שאלה, תשובה; ולכל בקשה – הבטחה. "נצרת עילית נמצאת במקום טוב מאוד, בדיוק באמצע, בין הים התיכון לים של טבריה. בוודאי שמעת עליה?"

נטלי מסיקה חושפת סאגה משפחתית רחבת ידיעה של יוצאי תוניסיה, דרך נקודות מבט שונות, מקומות וזמנים שונים, מהעיר ביזרט, דרך צרפת בזמן מלה"ע ה-2 ועד נצרת עילית של שנות ה-70.

גרפיקה: עדנה טפר

אם מהגרת מחפשת ים מבעד חלונות בית הלגו נטול הזיכרונות בשכונת הקסבה שבנצרת-עילית, שני נערים משקיפים מגג ביתם בשכונת היהודים בביזרט, תוניסיה, על חילופי הזמנים ברחבת מסדרים מאולתרת לקול נגינת ההמנון הצרפתי ; הסכם הנישואין בין בת למשפחה מיוחסת ועובד מספנות מנורמנדי, משום שהצליח לתקן את שעונה שנרטב בים, חייל יהודי בימי מלחמת העולם השניה את דרכו ברכבת עם אסיר פוליטי שטורד את מנוחתו בשאלותיו הקשות, מלכת היופי של העיירה נעתרת לחיזוריו הגמלוניים של הרווק האחרון שנותר בערב מוצלח במיוחד בקזינו, לפני שגם הם ימלטו כמו כולם, עם פרוץ גל הלאומיות הערבית בכל ארצות צפון אפריקה שהיוו בית ומחסה ליהודים במשך דורות רבים. אלו רק חלק מהדמויות המרצדות ברומן הקומי-טרגי שלפנינו – ראשיתו בנצרת-עילית של שנות ה- 70, ממשיך בתוניסיה הקולוניאליסטית, נוסק לריוויירה שבדרום צרפת ונוחת נחבט לבסוף בדירתה של הגיבורה–מספרת קטי אקון, שפורמת וטווה מחדש את הקשרים הסבוכים במארג המשפחתי הגדול, בדירתה המתפוררת ברחוב גאולה בתל אביב שעל אף קרבתו לים, חלונותיו פונים לשום מקום.

נטלי מסיקה היא סופרת, ארכיאולוגית שעבדה במשלחות רבות בארץ ובחו"ל וכיום עוסקת בתיעוד מבנים היסטוריים לשימור. בעלת תואר ד"ר לארכיאולוגיה מטעם אוניברסיטת ת"א. ספרה הראשון  "אדמה שחורה" (דופן, 2008) המספר את סיפור נפילת יודפת והרס פומפיי במאה הראשונה לספירה, זכה לביקורות  מעודדות. "חלון לים של נצרת" הוא ספרה השני.

"חלום לים של נצרת" מאת נטלי מסיקה.  עורכת: שלומית איזנמן. טפר הוצאה לאור. 395 עמודים, 

מחיר: 88 ₪.  עיצוב עטיפה: זהבה טפר.

 ניתן להשיג באתר: http://www.shimur-messika.co.il/landing-page-1.html

ובקרוב בכל חנויות הספרים

 

Comments are closed.