מחזירים את הוגה הדעות לשיח הציבורי

האם זאת אשמתו של אלוהים שרוצחים בשמו?

מה הקשר עם העם העמלקי המיתולוגי?

ואיך זה נוגע לסכסוך הישראלי-ערבי ולאיסלאם הקיצוני בצרפת?

עיצוב: ויקטוריה יאבלקוב

עיצוב: ויקטוריה יאבלקוב

סרג' גולדמן, יליד צרפת, מוציא, ברוח המסורת של אלבר קאמי, רומן לצד מסה הגותית פוליטית ומציג ניתוח מעמיק, ריאלי, ובכל זאת אופטימי, של המצב המדיני-פוליטי.

הרומן "עמלק" שיצא לראשונה בצרפת זכה בפרס "רומן הביכורים הטוב ביותר" ביריד הספרים של  פריס בשנת 2012. הוא רואה אור עכשיו בעברית, לצד הספר "ומכאן לאן?”. משני הספרים עולה מעין נוסחה לדיאלוג בר קיימא עם שכנינו.

סרג' גולדמן, ד"'ר לפילוסופיה ורופא שיניים במקצועו, מוציא את הספר "עמלק" לצד "ומכאן לאן?", מסה על המצב המדיני בישראל כיום. נקודת מבטו האוניברסלית היא בעלת ערך מוסף מעניין לקורא הישראלי.

במסה "מכאן לאן?" הוא שואל : "איך נתקדם מהמצב שלנו היום? ובכלל, לאן נתקדם?"

גולדמן מתחייב רק על בהירות הניתוח של הטיעונים: "על מי שלא מסכים (בצד הישראלי או זה הפלסטיני) עם הטיעונים האלה מוטלת החובה להפריך אותם ולהעלות טיעונים נגדיים רלוונטים. ובזה אני רואה את תרומתי.”

כאשר נשאל למה ובשם איזו סמכות הוא מתבטא בנושא קריטי זה, הוא אומר:

 "כאשר בני לחם בעזה בחודשי הקיץ האחרון, הבנתי שזמני עבר ושהדור שלי, עב הכרס ודל השיער, אינו יכול יותר לתרום את חלקו בהרמת הכידון”, ולכן "הגיעה העת להשחיז במילים ורעיונות כדי להשיג את אותה מטרה של הגנת העם והמולדת". הוא לא טוען על סמכות כלשהי בבואו להביע עמדה, אלא על בהירות ניתוחו שמגרה את פתיחות המחשבה, ומכאן יכולה להוביל לניסוח פתרון מוסכם לסכסוך.

לעומת זאת בבואו לכתוב רומן בדיוני-היסטורי, מצא גולדמן קשר רעיוני והקבלה מסוימת בין המצב העכשווי לסיפור על השמדת העם העמלקי, ציווי אלוהי שניתן לבני ישראל להרוג ולאבד את העם הזה על נשיו טפיו וזקניו, להשמיד את רכושו ולמחות את זכרו.

הספר"עמלק" נבחר  כאמור, לאחד מחמשת הרומנים החדשים הטובים לשנת 2012 ביריד הספרים של פריס ועתה הוא יוצא בעברית.

הספר מתעד משפט המגולל תביעה נגד אלוהים באשמת כל הרציחות שבוצעו בשמו למשך כל ההיסטוריה. הקטגורים והסנגורים הם הגיבורים של הספר. אבל מי הם באמת?

גולדמן שואל האם האידיאולוגיה הרצחנית הזאת – מצוות השמדת העם העמלקי- שהיא חלק מתרי"ג המצוות משפיעה עלינו עד היום?

האם רעיון זה הוא שעומד בבסיס האפשרות שקיימת אצל כל אדם לרצוח אדם אחר בשם רצון האל?

יש כאן בחינה מדוקדקת של ההבדלים הקיימים בין הופעת האמונה הדתית -עם כל היופי והכנות שבה- לבין הפונדמנטליזם הדתי, שצומח על אותו מצע.

יש כאן  גם חידוד של התפיסה של הקנאות הדתית והאלימות בשם האל, שאם הערבים והיהודים היו מודעים להם, יוכל לצמוח ביננו שיח סובלני יותר ומופנה לעבר מציאת פיתרון הוגן של הסכסוך.

הוצאת הרומן לצד המסה היא אירוע ספרותי שאמור לחדד את היחס בין סופר לבין מסאי, להחזיר את הכבוד להגות המעמיקה שנעלמה בשנים האחרונות מהשיח הציבורי, ולהאיר רעיון אחד מכמה זוויות המשלימים זה את זה לכדי תמונה שלמה.

 

“ומכאן לאן?”, מאת סרג גולדמן, הוצאת שניים שרותי ניהול בע"מ.

70 עמ'.  מחיר 48 ש"ח (כולל משלוח)   ספר אלקטרוני: 15 ש"ח.

עיצוב כריכה: ויקטוריה יבלונקה

עריכה לשונית: בינה כהן

http://mendele.co.il/?wpsc-product=umikanlean

"עמלק", סרג גולדמן,

שניים שרותי ניהול בע"מ.

 מחיר:67₪ (כולל משלוח), ספר אלקטרוני :32 ש"ח

עיצוב כריכה: ויקטוריה יבלונקה

עריכה לשונית: יוחנן ברק

להשיג במנדלי מוכר ספרים ברשת, בפורמט מודפס או אלקטרוני, בקישור:

http://mendele.co.il/?wpsc-product=amalek

ובחנויות הספרים.

Comments are closed.