הזורעים מחויבים לדיוק‎

 

שְׁאַר רוּחַ

לִפְעָמִים / אֲנִי / רוֹצֶה / רוּחַ / חֲזָקָה / כְּדֵי / שֶׁאוּכַל / לִפְרֹשׂ / אֶת / הַכְּנָפַיִם / וְלָעוּף /

בְּלִי / לְהָנִיעַ / אֵבֶר

הזורעים מחויבים לדיוק

הספר השלישי של יואב איתמר, "הזורעים", הוא קובץ מגוון המתמקד בצורת סונט-המילה. סונט המילה הינו שיר בן ארבע עשרה שורות, ובו מילה אחת בכל שורה. הצורה המינימלית שואבת השראה גם ממסורת המזרח הרחוק ומחייבת את המשורר לדייק בכל מילה ומילה ולא אחת קריאה חוזרת של השיר.

 

יואב איתמר לא המציא את הז'אנר, הוא קיבל השראה מהמשורר הקנדי סימור מיין, שמרבה בשנים האחרונות לכתוב סונטות-מילה. מיין מספר שסונטת-המילה הראשונה המוכרת לו, "עצבות שלאחר משגל", נכתבה ב-1985 על ידי המשורר האמריקאי בראד לייטהאוזר. זהו ז'אנר השואב מחד משירת ההייקו ומצד שני מחוייב לחוקי הסונטה הרגילים, ארבע עשרה שורות והיפוך בתוך השיר שגורם לך לקרוא את השיר בעיניים אחרות.  המשורר רפי וייכרט פרסם בשנת 2008 מבחר סונטות מילה בשם "רזים" שכל כך מצאו חן בעיני יואב, שהחליט לנסות ולאמץ את הסגנון.

 

זהו אוסף השירים השלישי של וספרו הרביעי של איתמר, לאחר חוד הלב (שירה, קשב לשירה, 2012) שני מחזות (כהנא צדק לנשום בספירה לאחור, חבר לעט, 2014) ו חיכוך בעור (שירה, עיתון 77, 2020)

 

יואב איתמר הוא משורר, מחזאי, מבקר, עורך ומתרגם. יליד 1980, חי בבאר שבע עם אשתו דנה ובנו אופק. באסופת השירים החדשה של יואב איתמר ניתן לזהות את ההומור המושחז ואת האירוניה שלו, ומנגד את האהבה והחושניות שהיו נוכחים גם בספריו הקודמים. אבל הפעם, להבדיל, הוא מצליח לעשות זאת במינימליות מעוררת השראה. המשורר לא מוותר לעצמו ולא בא ל"שחק" בצורות – סונט המילה משמש לו צינור שמצר את צעדיו ומגביל אותם אך הוא מצליח לרקוד ריקוד מדויק במילים.

(ערן צלגוב)

"הזורעים" מאת יואב איתמר. על העטיפה: Love leading the

Pilgrim – Study of Birds: Finches, 1897 By Sir Edward Burne-Jones

עיצוב העטיפה: נועה עמבר 82 עמודים.  מחיר: 68 ₪. כתב הוצאה לאור

להשיג בכל חנויות הספרים.

Comments are closed.