אירוע חגיגי לציון 1700 שנות קיום יהודי בגרמניה

ב-25 למאי 2021 יתקיים בבית הכנסת הגדול של סנט פטרסבורג אירוע, המוקדש לציון 1700 שנות היסטוריה של יהדות גרמניה, בחסות השגרירות הגרמנית, השגרירות האוסטרית והעיר סנט פטרסבורג.

ההיסטוריה הארוכה והכאובה של היהודים בגרמניה החלה לפני 1700 שנים והשנה החלו אירועים ברחבי גרמניה ואירופה לציון מאורע הזה. במסגרת האירוע יתקיים בסנט פטרסבורג שברוסיה, אירוע חגיגי, שמרכזו קונצרט המבוסס על טקסטים מקראיים.

את האירוע מארגנים המוזיקאי והמפיק הישראלי נחום סלוצקר, ואיש הציבור, הרמן מויז’ס, הפעיל בסצנה התרבותית של העיר בכלל, ובקהילה היהודית של סנט פטרסבורג, בפרט.

באירוע יבוצעו יצירותיו של המלחין הישראלי ברוך ברלינר לצד יצירות של מקס ברוך, לואי לבנדובסקי ועוד. בקונצרט החגיגי לצד התזמורת הסימפונית העירונית טאורידה של סנט פטרסבורג  (Taurida International Symphony Orchestra, St. Petersburg), יופיעו החזן שמואל ברזילאי, חזן בית הכנסת המרכזי בוינה, החזן גרגורי יקרסון, סולן בתיאטרון מרינסקי וחזן בית הכנסת הקוראלי של סנט פטרסבורג, הזמר לב אלגרד סולן תיאטרון מרינסקי הידוע, וכן טאראס טרפל, הצ’לן והסולן של התזמורת הפילהרמונית סנט פטרסבורג.

איזכור ראשון לקיומה של קהילה יהודית בגרמניה נמצא באיגרת, שהקיסר קונסטנטינוס שלח אל ראשי הקולוניה קלן בשנת 321. היהודים בגרמניה נהנו מזכויות אזרחיות מסוימות, אך נאסר עליהם להפיץ את דתם, להחזיק בעבדים נוצריים ולעבוד במשרות ממשלתיות. מלבד המגבלות האלה, ליהודים היה חופש לעסוק בכל המקצועות, והם עסקו בחקלאות, במסחר, בתעשייה ומאוחר יותר גם בהלוואת כספים.

היהודים ב-1700 שנות שהותם בגרמניה תרמו רבות לתרבות המקומית בתחום הדת, הפילוסופיה, הפוליטיקה, המדע, הבנקאות והאמנות. נציין את הפילוסופים הבולטים: משה מנדלסון, מרטין בובר, אריך פרום, ליאו בק ועוד. המדענים הידועים: אלברט איינשטיין, גוסטב הרץ, מקס בורן ועוד. המוזיקאים המפורסמים: פליקס מנדלסון, האנס אייזלר,  קורט וייל, אוטו קלמפרר, ברונו ולטר, פריץ קרייזלר, ברוניסלב הוברמן ועוד. הבמאי המפורסם: מקס ריינהרדט, הבנקאים הבולטים: משפ' רוטשילד וסלומון היינה ועוד. המשורר: היינריך היינה, הצייר: מקס ליברמן והפוליטקאי ולטר רתנאו.

על-פי דברי המלחין ברוך ברלינר, הקונצרט בסנט פטרסבורג, מרגש במיוחד בזכות העובדה שתנוגנה בו מספר בכורות מיצירותיו החדשות:

  1. הפתיחה לפואמה הסימפונית "בריאת העולם",
  2. קטעים ווקאליים מתוך הפואמה הסימפונית "עקידת יצחק",
  3. קטעים ווקאליים מתוך הפואמה הסימפונית "חלום יעקב",
  4. התפילה "אל מלא רחמים" מתוך הסרט "הכתובת על הקיר" שמוקדש לטבח באבי יאר.

יצירותיו של ברוך ברלינר ממשיכות לכבוש את במות העולם – אפילו בתקופה המורכבת של הקורונה. כבר כיום הוזמנו הופעות רבות לשנים 2021 ו -2022.
ערוץ היוטיוב של ברוך ברלינר (Baruch Berliner) פעיל במיוחד וצפו בו כבר כמיליון צופים.
הפואמה הסימפונית "בריאת העולם" מבוצעת בהצלחה רבה ברחבי העולם ומתקבלת בחום רב אצל קהל המאזינים. בזכות העובדה שהתנ"ך הוא רב המכר הגדול בעולם, שתורגם לכ-700 שפות, בכל ארץ הקריין קורא את פסוקי התורה בשפה המקומית.

https://www.youtube.com/channel/UC-L2PMj2w4_ojmsolIX6eIg

לוידאו "בראשית" ברחבי העולם: https://www.youtube.com/watch?v=hntSfYI1ETU
כל קונצרט הופך לאירוע חברתי ותרבותי, בו שותפים שגרירי ישראל בעולם וגם שגרירים של ארצות אחרות, חברי הקהילה היהודיות, אמנים וסופרים מקומיים.

Comments are closed.