היצירה "בריאת העולם" של מלחין ישראלי הוצגה במדינה מוסלמית

הטלוויזיה הלאומית של קזחסטאן שידרה לאחרונה כתבה שהוקדשה לערב הצדעה היסטורי למלחין הישראלי דר. ברוך ברלינר, באולם "הפילהרמוניה" של נור-סולטן, בירת קזחסטן, ב-15 לאוקטובר 2019 בחול המועד סוכות תש"פ.

לראשונה במדינה מוסלמית, בוצעו הפואמה הסימפונית "בריאת העולם" והקונצ'רטו לוויולה ולתזמורת "חלום יעקב", וזאת מספר חודשים לפני כינון הסכמי השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות ולבחריין!

הקונצרט מיצירותיו של ברוך ברלינר מעורר גלים, גם שנה לאחר קיומו והטלוויזיה הממלכתית של קזחסטן הקדישה לאחרונה תכנית מיוחדת לתיעוד הקונצרט ההיסטורי.

קישור לכתבה שנעשתה על ידי הטלוויזיה של קזחסטן: https://youtu.be/gKPsGQj8jZ4

 בפואמה הסימפונית "בריאת העולם" שבעה פרקים: המספרים את הסיפור התנכ"י מהבריאה, ובריאת אדם וחווה וגרושם, דרך קין והבל, נוח והמבול ועד לברית הקשת בענן. הנושא המרכזי ביצירה הוא כוח הבחירה בין טוב לרע שניתן לאדם. ברלינר מטבעו אדם אופטימי, ולכן למרות שחלק מהפרקים שמים דגש על אירועים דרמטיים וקשים, היצירה מסתיימת בצלילים אופטימיים.

"בריאת העולם" בוצעה בהצלחה רבה ברחבי העולם והתקבלה בחום רב על-ידי קהל המאזינים. מה שמייחד את היצירה בגרסתה הנוכחית היא העובדה, שבכל ארץ הטקסט המקראי נקרא בשפת המקום, וזאת בזכות היות התנ"ך רב-המכר הגדול ביותר של כל הזמנים, שתורגם ל-698 שפות. הטקסט המקראי סחף את הקהל וגרם לו להיות מעורב בשאלות הנצחיות שביסוד הקיום האנושי מאז ועד היום.

בקונצרט כיכבו, התזמורת הלאומית  של קזחסטן, המנצח הבינלאומי מיכאל קירחהוף (Mikhail Kirchhoff) והסולן הויולן הבינלאומי אלכסי לודויג (Alexei Ludevig) שביצע בוירטואוזיות את הקונצ'רטו לויולה ולתזמורת "חלום יעקב".

 

ברוך ברלינר הוא מתמטיקאי, אקטואר, משורר ומלחין שיצירותיו הוצגו ברחבי העולם,

20 קונצרטים מיצירותיו שהיו אמורים להתקיים ברחבי העולם במהלך שנת 2020 נדחו בגלל מגפת הקורונה הכלל עולמית.

את האירוע יזם ואירגן המפיק נחום סלוצקר שעובד בשותפות עם ברוך ברלינר מזה 28 שנים.

 

באוגוסט 1992 הוקמה שגרירות ישראל ברפובליקת קזחסטן ובמאי 1996 הוקמה שגרירות קזחסטן בתל אביב. ישראל ראתה חשיבות מיוחדת בכינון יחסים עם מדינה שרוב אוכלוסייתה מוסלמית. מאז עלייתו של נורסולטן נזרבייב לנשיאות קזחסטן, נהנים בני הקהילה היהודית במדינה מסובלנות דתית מלאה ומתמיכה ועידוד ממשלתיים במדינה האסלאמית וקונצרט זה היה עוד הוכחה לכך.

Comments are closed.