צלילים ישראלים בפסטיבל אוקראיני מוביל!

ב-31 לאוקטובר 2019 במסגרת הפסטיבל המוסיקה הבינלאומי "Contrast Festival" בלבוב, עיר התרבות וההיסטוריה המשמעותית של אוקראינה, יתקיים ערב שבמרכזו תנוגן הפואמה הסימפונית לקריין ולתזמורת "בריאת העולם" מאת ברוך ברלינר.

הקונצרט שיתקיים ב31 לחודש מאת יצירותיו של המלחין הישראלי ברוך ברלינר ינסה לסגור מעגל: ראשוני המתיישבים היהודיים באו ללבוב בשנת 1256, והם הפכו לחלק חשוב של חיי התרבות בעיר, תוך שהם תורמים משמעותית למדע ולתרבות. במאה ה-19 הייתה לבוב למרכז תרבותי יהודי. היה בה גם תיאטרון יידיש מפורסם. בנובמבר 1941 הוקם בעיר גטושהיה מגדולי הגטאות שהוקמו בפולין. הוא אכלס בשיאו 120,000 יהודים, ובעקבות רציחות וגירושים למחנות ההשמדה נותרו בו בסוף המלחמה לא יותר מ-200 איש, שהצליחו לשרוד במסתור. כיום מתגוררים בעיר כ-5000 יהודים. היצירה של ברוך ברלינר עוסקת, בסיפורי ספר בראשית וביניהם, סיפור קין והבל ולביצועה במקום בו היה הגטו הגדול, יש משמעות חדשה ומצמררת.

פסטיבל "Contrast Festival"  מתקיים בלבוב מדי שנה מאז 1995. הקונספט הוא הרחבת אופקים מוסיקליים על ידי ביצוע יצירות מתקופות שונות במגוון צורות, אינטרפרטציות וסגנונות שונים. לאחרונה, בוצעה פרמיירה ליצירתו של המלחין הפולני הנודע .Krzysztof Penderecki

את היצירה מאת ברלינר תבצע התזמורת הסימפונית הלאומית של לבוב שהוקמה ב-1959 ומאז הקמתה פעילה מאוד בסצנה המוסיקלית באוקראינה ומחוצה לה. על התזמורת ינצח המוסיקאי הבינלאומי הידוע אלכסנדר ברוסילובסקי. ברוסילובסקי בוגר האקדמיה למוסיקה של מוסקבה  Moscow Tchaikovsky Conservatory, זוכה פרסים בינלאומיים רבים ביניהם פרס Marguerite Long-Jacques Thibaud. הוא מקיים כיתות אומן רבות ברחבי העולם ביניהם ב Yehudi Menuhin School –באנגליה.  מאז 1985 מתגורר בפריז. זהו שיתוף הפעולה השלישי בין ברוסילובסקי לברלינר לאחר פריז וירוואן.

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=wXaf8ZHsRYE&t=0s   –   לצפייה בקונצרט בפריז

https://www.youtube.com/watch?v=pQd4poNBYyA&t=0s  –   לצפייה בקונצרט בירוואן

 

הפואמה הסימפונית "בריאת העולם" בוצעה בהצלחה רבה על במות העולם כשקריין מקריא את הטקסטים המקראיים בשפה המקומית.

 

בלבוב יוקרא לראשונה הטקסט המקראי בשפה האוקראינית. הקריין Kozak Bogdan, הוא שחקן בתיאטרון הלאומי, פרופסור באקדמיה הלאומית ודוקטור כבוד באוניברסיטת קייב. בוגדן קוזק משמש גם כראש מחלקת התרבות והאומנות של אוניברסיטת לבוב ועבור יוזמותיו והישגיו

בתחום התיאטרון, הקולנוע והטלוויזיה, הוא זכה במדליית זהב.

 

המלחין הישראלי ברוך ברלינר מתמחה בשילוב נושאים מקראיים, הנקראים על ידי קריין ומתוארים על ידי שפה מוסיקלית, כשהצורה המוסיקלית האהובה עליו היא פואמה סימפונית. עד כה נכתבו שלוש פואמות: "בריאת העולם", "אברהם" ו"חלום יעקב". המלחין עובד עתה על הפואמה הרביעית "עקדת יצחק". בשנים האחרונות ברלינר משתף פעולה הדוקה עם המוסיקאי והמפיק נחום סלוצקר.

 

 

למיקס "בריאת העולם מסביב לעולם".https://www.youtube.com/watch?v=hntSfYI1ETU

 

Comments are closed.