התזמורת והמקהלה הלאומיות של בולגריה מצדיעות לישראל

התזמורת והמקהלה הלאומיות של בולגריה מצדיעות לישראל באירוע שיתקיים בסופיה לציון 70 שנה להקמת המדינה!

התזמורת הסימפונית הלאומית של בולגריה,
המקהלה הלאומית, "סווטסלב אוברטנוב" ("Svetoslav Obretenov")
והשחקן הבינלאומי וליסלב פבלוב ("Velislav Pavlov") יבצעו
בניצוחו של המנצח האיטלקיאמריקאי, אנתוני ארמורה, ("Anthony Armore")
את היצירה "אברהם" מאת המלחין הישראלי, ד"ר ברוך ברלינר
באירוע מרכזי לציון 70 שנה להקמת מדינת ישראל!

הגאלה קונצרט יתקיים ביום ד', ה5 בספטמבר,

באולם הפילהרמוניה המרכזי בסופיה, בירת בולגריה, בשעה 19:00

המל

חין הישראלי ד"ר ברוך ברלינר, ממשיך לקבל הכרה בינלאומית, בשנה האחרונה בוצעו יצירותיו לציון 70 שנה למדינת ישראל בפריז, במוסקבה ובנוביסאד שבסרביה ועתה יצויין המאורע בסופיה. ואחר קונצרט זה ינוגנו יצירותיו של ברלינר בוינה ובפסטיבל לילות לבנים ברוסיה.

כמו כן נוגנו יצירותיו של ברלינר בפסטיבל הוברמן בפולין, בפסטיבלים בארצות הברית, בקישינב, באירוע לציון יום השואה הבינלאומי. בקייב, באירועים לציון 75 שנה לטבח בבאבי יאר.

המנצח אנתוני ארמורה עובד על היצירה מתוך הכרה בייחודיות לחניו של ד"ר ברלינר.

השחקן הבולגרי הבינלאומי וליסלב פבלוב יקרא את הטקסט בבולגרית.

והמקהלה הלאומית, "סווטסלב אוברטנוב" תשיר בעברית. לקונצרט אמורים להגיע נציגים מהקהילה היהודית, משגרירות ישראל, נספחי תרבות וקובעי דעת קהל בבולגריה.

 
היצירה "אברהם" היא פואמה סימפונית לקריין מקהלה ותזמורת. היצירה מתארת את ערש האמונה המונותאיסטית וערש העם היהודי. האב הנבחר ומשפחתו, קוראים בשם ה' ויוצאים על פי ציוויו למסע גורלי, אל הלא נודע. מסעותיו של אבי האומה ומשפחתו, מעצימים את המודעות לחשיבות הבחירות האישיות והגורליות שכל אדם עושה בחייו.
בזכות אמונתו התמימה של אברהם, האל כורת איתו ברית לדורות, ומבטיח לו להיות אב המון גויים רעיון בו מסתיימת היצירה בשירת "ההמנון לאל". הצלחת היצירה נובעת גם מהמסר האוניברסלי של ספר בראשית וגם מהעובדה שהפסוקים נקראים בכל ארץ בשפה המקומית.

היצירה "אברהם" בוצעה בישראל על ידי התזמורת הסימפונית ירושלים, מקהלת רינתיה ומקהלת בית הכנסת הגדול בניצוחו של אלי יפה. כמו כן בוצעה היצירה בקייב, באירועים לציון 75 שנה לטבח בבאבי יאר על ידי התזמורת הסימפונית הלאומית של אוקראינה, המקהלה הלאומית "דומקה" והקריין והשחקן הישראלי הנודע אלכס אנסקי.

מנצח אנתוני ארמורה (Anthony Armore) נולד למשפחה איטלקיתאמריקאית ליד העיר ניו יורק, שם התפתח כנגן כינור וכמנצח המתמחה באופרה, המוניטין שלו הגיע לאירופה ובמהלך שנות ה90 עבר לוינה ומשם הוא מנהל את חייו האישיים והאמנותיים.

קריין וליסלב פבלוב (Velislav Pavlov) שחקן תאטרון וקולנוע בולגרי, למד וסיים בהצטיינות את לימודי המשחק באוניברסיטה הבולגרית החדשה בסופיה. התפקיד הראשי הראשון שלו בסרט היה בשנת 2011 בתור הדמות "אלכסנדר" ב12 פרקי סדרת הטלוויזיה המשטרתית Otplata (Payback) . אחת ההופעות החשובות ביותר של פבלוב בתיאטרון הייתה בהצגה "האידיוט" על פי ספרו של דוסטוייבסקי, כמו כן שיחק את המלט ואת קלאדיוס.

המקהלה הפילהרמונית הלאומית סווטסלב אוברטנוב (Svetoslav Obretenov) הוקמה

ב1944 ועד עצם היום מטביעה את חותמה כהרכב הופעותיה הייצוגי. המקהלה ערכה הופעות בקונצרטים ברחבי אירופה, אמריקה ואסיה, והייתה משתתפת קבועה בפסטיבלי קיץ רבים בצרפת, בפירנצה, בפסטיבל האביב בפראג, בימי המוסיקה בברטיסלבה, בפסטיבל המוזיקה של ברנו, פסטיבל דרזדן ובפסטיבל דימיטרה של יוון. המקהלה הופיעה תחת שרביטם של מנצחים דגולים רבים, ביניהם: הרברט פון קארייאן, הרמן אבנדרוט, ריקרדו מוטי, קורט מזור, מישל פלסון, גנאדי רוז'דסטבנסקי ויבגני סבטלנוב. המקהלה זכתה בפרס קריסטל ליר 2016 בקטגוריית אמנות המקהלה.

התזמורת הפילהרמונית של סופיה מיצבה עצמה כאחד המוסדות המובילים בחיי המוסיקה של בולגריה. ההישגים האמנותיים הגבוהים שלה ופעילות הקונצרטים האינטנסיבית מושכים את הקהל המסורתי וגם קבוצה הולכת וגדלה של חובבי מוסיקה קלאסית צעירים. 90 שנות קיום התזמורת מזוהות עם דמויות מוסיקליות דגולות כגון: סשה פופוב, קונסטנטין אילייב, דוברין פטקוב, וסיל סטפנוב, וסיל קזנדג'ייב, ולאדי סימונוב, דימיטר מנולוב, ירדן דפוב, אמיל טבקוב, ג'וליאן קובצ'ב, נייידן טודורוב, מרטין פאנטלייב.
מנצחים ראויים לציון ששיתפו פעולה עם התזמורת היו: הרברט פון קארייאן, קורט מזור, הרמן אבנדרוט, סר נוויל מרינר, ולרי גרגייב, גנאדי רוז'דסטבנסקי, יורי סימונוב, יורי טמירקאנוב, איגור מרקביץ ', קארל אנצ'רל, ויטולד רוביצקי, קרל אוסטרייכר, קרלהיינץ שטוקהאוזן ואורוס לייוביץ.
המוזיקאים הגדולים שהתזמורת זכתה לעבוד איתם: דמיטרי שוסטקוביץ, דוד אויסטרך, אמיל גיללס, ולדימיר ספיבקוב, מיסטיסלב רוסטרובוביץ', ועוד.
הרפרטואר של הפילהרמונית של סופיה כולל יצירות מכל מגוון המוסיקה הזמין מבחינה היסטורית מאופרות קלאסיות ועד אופוסים מודרניים, כולל הופעות בכורה של יצירות רבות ממלחינים בולגרים.
פרסים יוקרתיים, בם זכתה התזמורת הפילהרמונית של סופיה ברחבי העולם: "פרס המוסיקאי לשנת 2002 של הרדיו הבולגרי הלאומי", "פרס גולדן ליר 2003, וכן אות הכבוד של נשיא הרפובליקה הבולגרית לשנת 2014.

ד"ר ברוך ברלינר  נולד בישראל וסיים את בית הספר התיכון בברלין. את לימודיו הגבוהים בתואר שני בפיזיקה עיונית, ודוקטור במתמטיקה, הוא קיבל מאוניברסיטת ציריך. עבד כאקטואר בחברת ביטוח המשנה הגדולה בעולם "סוויס רי". לאחר ששב ארצה עם משפחתו השתלב כחוקר בכיר באוניברסיטת תל אביב בפקולטה לניהול
ברלינר פרסם שני ספרים בביטוח ובמתמטיקה לפיננסים, למעלה משבעים מאמרים מדעיים והיה מרצה אורח ב20 אוניברסיטאות בעולם. בנוסף, למד כינור אצל הנגן והמלחין, מר עדן פרטוש וכן אצל מהמוזיקאי ויזם החינוך למצויינותמר נחום סלוצקר.

פרק ההלחנה בחייו של ד"ר ברלינר, החל בשנת 1968, במקביל ללימודי הדוקטור במתמטיקה שלובעקבות שיתוף פעולה עם נחום סלוצקר, המוזיקאי, יזם החינוך למצויינות ומנכ"ל עמותת מ.פ.ת החל ד"ר ברוך ברלינר להלחין. משנת 2002 הלחין 7 יצירות מוזיקליות קלות. משנת 2004 ילחין שלוש פואמות סימפוניות: הראשונה "בריאת העולם", לאחריה הפואמה "אברהם", הפואמה השלישית "חלום יעקב".  הפואמה הרביעית "עקדת יצחק" עדיין בשלבי עבודה.

לצד המוזיקה ברלינר כתב כ4,000 שירים בעברית גרמנית ואנגלית שיוצאים בימים אלה לאור.

הנה היצירה: "אברהם" בביצוע של הסימפונית ירושלים
ו"קין והבל", הפרק הרביעי מתוך הפואמה הסיפמונית "בראשית".

Comments are closed.