פעיל לשעבר בתנועת Occupy wall st. בספר שאינו דומה לשום דבר בספרות המקומית.

אחרי שנזרק מדירתו בברוקלין, ישן באוטובוס והצטרף לקומונה רדיקלית שחזרה לחיק הטבע יצא אור איזקסון למסע חייו, הספר "גל חום" נכתב בעקבות האירועים הלוהטים של אותה התקופה.

כריכת הספר גל חום עיצוב יעל שפינט

באוטובוס נודד שחנה בפארק הציבורי בשכונת וויליאמסבורג בברוקלין, בו הנוסעים הם גם תושבים ארעיים, ומתקלחים ומצחצחים שיניים בשירותים הציבוריים, שמע אור איזקסון על קומונה רדיקלית ביערות שהקימו פעילים של Occupy Wall ST, תנועת המחאה האמריקאית האנטי קפיטליסטית שצמחה בשנים ההן של מחאות ומהפכות בתחילת העשור שלא פסחה גם על ישראל. אחרי שנענה להזמנה לבקר בקומונה, איזקסון התאהב במקום, פחות בגלל האידיאולוגיה, ויותר כי פשוט היה צריך מקום לישון. היה זה אסם נטוש שהוסב לבית קהילתי גדול עם סלון, מטבח וספרייה מרשימה. בחוץ היו ערוגות ושטחים חקלאיים בהם גידלו ירקות ובמעלה ההר הוקמו אוהלי קבע שנתרמו לקהילה על ידי האסיפה הכללית של התנועה, ששימשו למגורים. החיים בקומונה היו די פרימיטיביים. לא הייתה מקלחת והחברים התרחצו בנחל קטן שזרם באמצע העמק ומי השתייה נשאבו מבאר שעמדה ליד הכביש. בהתחלה התייחס איזקסון לאידיאולוגיה שלהם בציניות ובביטול, אבל מהר מאוד נשאב לרעיון שבעבודת צוות. לדבריו: "מה שהיה מגניב זה שלאף אחד מאיתנו לא היה גרוש, אבל חיינו שם כמו מלכים. את רוב האוכל שלנו אספנו ממכולות הזבל של הסופרמרקטים הענקיים שבעיירה הסמוכה, לא יאומן מה אנשים זורקים… ההחלטות המשמעותיות היו מתקבלות באסיפות שהיינו עורכים מדי שבוע. אחת לכמה שבועות היו מתארגנים כמה חבר'ה ונוסעים להפגנה במקום אחר בארה"ב. הייתה תחושה של רעות וסולידריות אמיתית. אפילו שליחות."

ההתעוררות הרוחנית שחווה שם נתנה לו השראה להעמיק ברעיון שהיה לו לכתיבת נובלה ספרותית: ספרו הראשון "גל חום".

 

גיבור הנובלה הוא פטריק, צעיר מהורהר ואבוד בעיר אירופאית טיפוסית שחי חיים שלוחי רסן עם ידידיו הפרועים. הוא מתאהב באישה יפיפייה הנושאת עמה סוד, ומוצא באהבתם את המשמעות הקיומית החסרה לו. השתלשלות האירועים המפותלת מציבה לבסוף את הגיבור בפני בחירה בלתי נמנעת.

 

אור איזקסון הוא זוכה פרס סמיט לשנת 2013. הפרוזה שלו נובעת ממקום אותנטי וחדשני איננה דומה לשום דבר אחר בעולם הספרות הישראלי העכשווי.

ב'גל חום', יוצר איזקסון עולם שהוא מציאותי ובלתי מציאותי כאחד, ודרך עולם זה מצליח להוות קול לבני דורו ולייצג את הדילמות שמטרידות את קיומו של מה שמכונה "דור ה-Y".

גיבוריו מודרניים ונצחיים כאחד ומקיימים את נבואת הזעם של נביאי העבר לגבי עולם שסוטה מן המוסר שלו עצמו ומאבד את הטעם לתכליתו.

כוחו של ספר הביכורים של איזקסון נובע מהצגתה הרהוטה של נקודת המפגש שבין דלות החומר לדלות הרוח.

"גל חום", אור איזקסון, עורך: יואב איתמר, הוצאת חבר לעט.  262 עמ'. מחיר ספר מודפס: 76 ש"ח. מחיר ספר אלקטרוני:  25 ש"ח. להשיג בחנויות הספרים העצמאיות בתל אביב ובאתר:

https://goo.gl/Cdjzev

 

 

 

Comments are closed.