לדלות את רגעי האושר הדלים בעולמנו

לאחר ארבעה ספרי שירה ושירים שהתפרסמו באכסניות שונות, מקוונות ומודפסות, רואה אור ספר שיריו החמישי של המשורר, העורך והנקדן יאיר בן־חור "דף לבן מחוק". שירי הספר נעים בין שמחה לעצב, בין חיים למוות ובין הפרטי והאישי לציבורי והכללי, ומבקשים לדלות את רגעי האושר הדלים בעולמנו.

לדוגמה בשיר אפור:

"מְאֻחָר עַכְשָׁו, מְאֻחָר מִכְּדֵי לַחְזֹר/זְמַן לְוַתֵּר, לְהִצְטַנֵּף וְלֹא לִזְכֹּר/אֵין עוֹד צֹרֶךְ לְהִסּוֹג אָחוֹר/מַה שֶּׁלֹּא נַעֲשָׂה לֹא יֵעָשֶׂה עוֹד. מְאֻחָר עַכְשָׁו, מְאֻחָר מִכְּדֵי לִבְחֹר/ בֵּין הַלָּבָן לְבֵין הַשָּׁחֹר/נִסְלְלָה הַדֶּרֶךְ שֶׁכְּבָר לֹא תַּעֲבֹר/מַה שֶּׁלֹּא עָשִׂיתָ לֹא תַּעֲשֶׂה עוֹד."

לדברי מבקר השירה, הסופר והעורך רן יגיל: "ספר השירים החדש של יאיר בן־חור דף לבן מחוק מתאפיין כהרגלו בדיוק רב במבע השיר המוליד את יְפי הרגש אצלו, רוצה לומר הקפדנות מולידה את האמנות. מבחינה תמטית הספר מגוון מאוד ועוסק במתח שבין חיים למוות תוך הבטה בשגרת היום־יום. אלא מאי? כל זה נעשה תוך ביקורת עצמית המותירה את הדובר בשירים בסופו של דבר לבדו בחדרו האינטימי כאשר כל רכושו הן המחשבות שלו בלבד הבאות לידי ביטוי במילים. באטומיזם הזה גלום הכוח של השירים הללו, והוא מְלֻוֶּה תמיד באיזו סימטריות דיכוטומית בין בתי השיר. מן הצד האחד מצוי השיר, המבע המורכב הרוצה לשתף את הזולת בשפה הפרטית ביותר; מן הצד האחר מה לנו ולמילים שתמיד מזדייפות להן למול המציאות? לכן עלינו למחוק אותן עוד ועוד כדי להגיע לדיוק הרגש, אך בעצם התוצאה של המהלך הזה היא ההיפּרבּולה, לשון גוזמה, של אדם שהוא דף לבן – לא במובן של טאבּולה ראסה, לוח חלק שמתחיל מכאן משהו, אלא דף לבן מחוק, שפעם היה עליו משהו וכעת, אולי בעצם בכל יום, הוא מנסה להתחיל שוב מחדש."

דוגמה לדברי יגיל אפשר למצוא בשיר "כיסא לבן":

"זְמַן לָלֶכֶת/לִשְׁאֹל שְׁאֵלָה אַחֲרוֹנָה/לִגְמֹר מֵהַצַּלַּחַת וְלִשְׁתּוֹת/לֶאֱהֹב עוֹד פַּעַם אַחַת/וְלַעֲזֹב/וְאֶפְשָׁר לָלֶכֶת/לְהַשְׁאִיר כִּסֵּא לָבָן רֵיק/הַבָּא בַּתּוֹר יַגִּיעַ וְיֵשֵׁב/יְמַלֵּא יִתְמַלֵּא יִתְאַהֵב/עַד שֶׁיַּעֲזֹב."

לדברי עורכת הספר, ענת קוריאל: שיריו של יאיר הם בעיקרם שירי אווירה, מקצתם אלגיים ועצבות שפוכה עליהם, מקצתם אופטימיים וקורנים באור שמש פנימית. בשיריו יש גם ארס־פואטיקה לא מעטה, ובכלל לשיר יש תפקידים שונים בחייו של יאיר. דף לבן מחוק מציב מראה נוכח מציאות שבה האושר נבלע ברעשי החיים, והמשורר מבקש מאיתנו להיות קַשובים לאמת הפנימית ולא להחמיץ את רגעי החסד. לדוגמה בשיר "קודש":

"לַיְלָה שֶׁל חוֹל/עַל שְׂפַת הָעֲנָק הַכָּחֹל/שְׁנֵי זוּגוֹת עֵינַיִם/יְשִׁיבַת בֵּינַיִם/אֲוִיר וַאֲדָווֹת/גּוֹלְשִׁים לַאֲהָבוֹת.

יאיר בן־חור, "דף לבן מחוק". מחיר ספר מודפס: 78 ₪. ספר דיגיטלי: 42 ₪.

 116 עמ'. קטבים הוצאה לאור. עורכת: ענת קוריאל

ייעוץ ספרותי ועיצוב כריכה: יונתן גבריאל. להשיג בחנויות הספר ובאתר עברית, בקישור: https://tinyurl.com/4jbcap4k

Comments are closed.